Do przyjęcia dziecka na wychowanka Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego ŻUŁAWSKI SŁONECZNIK, konieczne są następujące dokumenty:

  • orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
  • orzeczenie do kształcenia specjalnego lub orzeczenie do zajęć rewalidacyjno wychowawczych wydane przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną
  • wniosek rodziców (do wypełnienie na wzorze dostępnym w ORW)
  • dzieci spoza rejonu potrzebują skierowanie od Starosty lub Burmistrza

Do przyjęcia dziecka na zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju konieczne są dokumenty:

  • opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną.

Wczesne wspomaganie rozwoju to forma pomocy dzieciom niepełnosprawnym oraz zagrożonym niepełnosprawnością i ich rodzinom obejmująca bezpłatną, kompleksową, profesjonalną pomoc od urodzenia albo od momentu wykrycia niepełnosprawności aż do podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego. W Żuławskim Słoneczniku wskazania do wczesnego wspomagania rozwoju zawarte w opinii wydanej przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną realizowane są poprzez:

  • zajęcia z psychologiem
  • zajęcia logopedyczne
  • rehabilitację ruchową
  • hydroterapię
  • hipoterapię

Do przyjęcia dziecka do ośrodka w ramach WWR konieczna jest opinia do wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną.

 

 

Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy w Giemlicach jest publiczną, specjalistyczną placówką oświatową prowadzoną przez Gminę Cedry Wielkie. Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnością sprzężoną oraz dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, w wieku 3 do 25 lat, potrzebujących kompleksowej, wieloprofilowej pomocy. Głównym zadaniem ORW jest specjalistyczna rehabilitacja dzieci i młodzieży, dążenie do maksymalnej możliwej samodzielności wychowanków, a także ich integracja społeczna.

Wychowankowie realizują w placówce obowiązek szkolny. Dla każdego z wychowanków zespół terapeutyczny przygotowuje Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny (IPET), który określa szczegółowe cele w poszczególnych sferach rozwojowych, oraz metody dążenia do ich realizacji. IPET uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanka.

Wśród realizowanych metod terapii znajdują się:

  • hydroterapia (we współpracy z Fundacją WRÓĆ, dofinansowana przez PFRON)
  • hipoterapia (we współpracy z Fundacją WRÓĆ, dofinansowana przez PFRON)
  • rehabilitacja ruchowa
  • logopedia (realizowana przez dwóch logopedów)
  • terapia psychologiczna
  • terapia pedagogiczna
  • metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • metoda Knihlów
  • zajęcia w Sali Doświadczania Świata
  • arteterapia (w tym: biblioterapia, teatroterapia, muzykoterapia, plastykoterapia)
  • kulturoterapia (w tym: terapia materiałami naturalnymi; ludoterapia - terapia z pomocą gir i zabaw; horikuloterapia - terapia przez przebywanie i pracę w ogrodzie; zajęcia kulinarne; zajęcia informatyczne)

CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI:

Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy w Giemlicach umożliwia realizację obowiązku szkolnego dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami oraz w stopniu głębokim a także dzieciom ze zdiagnozowanym autyzmem. Jest to jedyna tego typu placówka w Gminie Cedry Wielkie.

Celem placówki jest nauczanie samoobsługi i zaradności życiowej; rozwój sprawności manualnych i ruchowych; kształtowanie mowy lub nauka komunikacji alternatywnej; dostarczanie wiadomości o otaczającym środowisku społecznym, przyrodniczym, technicznym; wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych; nauka korzystania z różnych form kulturalnego spędzania czasu wolnego.

W ośrodku funkcjonują następujące grupy wychowawcze:

  • rewalidacyjna
  • terapeutyczno - wychowawcza - tzw. Duża Edukacja
  • terapeutyczno - wychowawcza - tzw. Mała Edukacja
  • dla dzieci z autyzmem

Grupy są nieliczne, co zapewnia wychowankom poczucie bezpieczeństwa, komfort nauki, zindywidualizowane podejście do dziecka.

Podstawowe założenia pracy placówki:

  • dostrzeganie w każdym dziecku jego potencjału, zdolności
  • rozwijanie i umacnianie wiary we własne siły
  • indywidualne traktowanie każdego wychowanka z uwzględnieniem jego możliwości i ograniczeń
  • integrowanie całej społeczności ośrodka
  • inspirowanie do twórczego rozwoju wychowanków a także rodziców i nauczycieli
  • zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa