Ośrodek
Dokumenty konieczne do przyjęcia dziecka do ośrodka
Do przyjęcia dziecka na wychowanka Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego ŻUŁAWSKI SŁONECZNIK, konieczne są następujące dokumenty:
- orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
- orzeczenie do kształcenia specjalnego lub orzeczenie do zajęć rewalidacyjno wychowawczych wydane przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną
- wniosek rodziców (do wypełnienie na wzorze dostępnym w ORW)
- dzieci spoza rejonu potrzebują skierowanie od Starosty lub Burmistrza
Do przyjęcia dziecka na zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju konieczne są dokumenty:
- opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez Poradnię Psychologiczno - Pedagogiczną.
WWR - Wczesne Wspomaganie Rozowju
Wczesne wspomaganie rozwoju to forma pomocy dzieciom niepełnosprawnym oraz zagrożonym niepełnosprawnością i ich rodzinom obejmująca bezpłatną, kompleksową, profesjonalną pomoc od urodzenia albo od momentu wykrycia niepełnosprawności aż do podjęcia przez dziecko obowiązku szkolnego. W Żuławskim Słoneczniku wskazania do wczesnego wspomagania rozwoju zawarte w opinii wydanej przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną realizowane są poprzez:
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia logopedyczne
- rehabilitację ruchową
- hydroterapię
- hipoterapię
Do przyjęcia dziecka do ośrodka w ramach WWR konieczna jest opinia do wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną.
Cele i metody pracy
Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy w Giemlicach jest publiczną, specjalistyczną placówką oświatową prowadzoną przez Gminę Cedry Wielkie. Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym z niepełnosprawnością sprzężoną oraz dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, w wieku 3 do 25 lat, potrzebujących kompleksowej, wieloprofilowej pomocy. Głównym zadaniem ORW jest specjalistyczna rehabilitacja dzieci i młodzieży, dążenie do maksymalnej możliwej samodzielności wychowanków, a także ich integracja społeczna.
Wychowankowie realizują w placówce obowiązek szkolny. Dla każdego z wychowanków zespół terapeutyczny przygotowuje Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny (IPET), który określa szczegółowe cele w poszczególnych sferach rozwojowych, oraz metody dążenia do ich realizacji. IPET uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanka.
Wśród realizowanych metod terapii znajdują się:
- hydroterapia (we współpracy z Fundacją WRÓĆ, dofinansowana przez PFRON)
- hipoterapia (we współpracy z Fundacją WRÓĆ, dofinansowana przez PFRON)
- rehabilitacja ruchowa
- logopedia (realizowana przez dwóch logopedów)
- terapia psychologiczna
- terapia pedagogiczna
- metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- metoda Knihlów
- zajęcia w Sali Doświadczania Świata
- arteterapia (w tym: biblioterapia, teatroterapia, muzykoterapia, plastykoterapia)
- kulturoterapia (w tym: terapia materiałami naturalnymi; ludoterapia - terapia z pomocą gir i zabaw; horikuloterapia - terapia przez przebywanie i pracę w ogrodzie; zajęcia kulinarne; zajęcia informatyczne)
CHARAKTERYSTYKA PLACÓWKI:
Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy w Giemlicach umożliwia realizację obowiązku szkolnego dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym ze sprzężeniami oraz w stopniu głębokim a także dzieciom ze zdiagnozowanym autyzmem. Jest to jedyna tego typu placówka w Gminie Cedry Wielkie.
Celem placówki jest nauczanie samoobsługi i zaradności życiowej; rozwój sprawności manualnych i ruchowych; kształtowanie mowy lub nauka komunikacji alternatywnej; dostarczanie wiadomości o otaczającym środowisku społecznym, przyrodniczym, technicznym; wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych; nauka korzystania z różnych form kulturalnego spędzania czasu wolnego.
W ośrodku funkcjonują następujące grupy wychowawcze:
- rewalidacyjna
- terapeutyczno - wychowawcza - tzw. Duża Edukacja
- terapeutyczno - wychowawcza - tzw. Mała Edukacja
- dla dzieci z autyzmem
Grupy są nieliczne, co zapewnia wychowankom poczucie bezpieczeństwa, komfort nauki, zindywidualizowane podejście do dziecka.
Podstawowe założenia pracy placówki:
- dostrzeganie w każdym dziecku jego potencjału, zdolności
- rozwijanie i umacnianie wiary we własne siły
- indywidualne traktowanie każdego wychowanka z uwzględnieniem jego możliwości i ograniczeń
- integrowanie całej społeczności ośrodka
- inspirowanie do twórczego rozwoju wychowanków a także rodziców i nauczycieli
- zapewnienie wychowankom bezpieczeństwa